Pootevření dveří aneb nahlédněte do života naší školy – I.

Jsme malinko jiní, a tak i život v naší škole je rozmanitější, barevnější.
Nabízíme Vám malou ochutnávku aktivit, které děti a žáci spolu s námi, pedagogy,
v naší škole zažívají. Jsme tady pro Vás a jsme tady s Vámi. Dveře se otevírají…..

Využívání  informační a komunikační technologie (ICT) ve výuce

Využívání prostředků ICT není v naší škole jen záležitostí hodin informatiky, ale prolíná  všemi vzdělávacími předměty a činnostmi. Moderní vybavení ICT nabízí široké možnosti uplatnění. Výuka se pro děti a žáky stává rozmanitou, poutavější a zajímavější. Ovládání počítačů, tabletů, Robovčel, plnění úkolů na interaktivní tabuli, to vše je pro děti a žáky přirozené a často se stává silným motivačním prostředkem. Děti a žáci se tak zábavnou a nenásilnou formou učí novým dovednostem, získávají další informace, zároveň si upevňují a prohlubují již získané znalosti, a to ve všech naukových předmětech.
Své opodstatněné místo ve výuce zaujímají i tablety s rozmanitou škálou aplikací, které nejsou používány jen v předmětech, ale také např. při individuální logopedické péči, při pobytu ve Snoezelen místnosti, při projektovém vyučování či v zájmovém vzdělávání.

Pracovní vyučování na základní škole speciální

Praktické činnosti na základní škole

Podle školních vzdělávacích programů je náplň pracovního vyučování či praktických činností rozdělena do oblastí:
Práce s drobným materiálem
Dílenské práce
Práce na zahradě
Kuchyňské práce

Práce s drobným materiálem
Probíhá ve třídách. Základem je seznámení se a učení základním pracovním dovednostem: lepení, stříhání po linii, práce s papírem, textilem, plastem, přírodninami. Součástí je také péče o pokojové rostliny a úklid svého pracovního místa, úklid ve třídě.

Kuchyňské práce
Ve školní kuchyňce připravují žáci pokrmy, nápoje. Jednoduché pokrmy nakonec zvládnou připravit téměř sami. Učí se zacházet s kuchyňským náčiním. Seznamují se se základy stolování, s etiketou. Dovedou nachystat slavnostní tabuli i svačinku. Někdy zpracovávají rostliny, které si sami vypěstovali na zahradě. Jahodový dort nepečený, pomazánka s cibulkou, pažitkou, jarní salát s ředkvičkami.

Dílenské práce
Žáci se učí používat pravítko při měření, seznamují se s ručním nářadím jako jsou kleště, kladivo, šroubovák. Poznávají rozličné materiály: papír, dřevo, plast, kov. Materiály nápodobou učitele nebo na slovní pokyn zpracovávají. Řežou dřevo pilkou na menší a menší díly, brousí je pilníkem, šmirglem, slepují či sbíjejí jednotlivé díly dohromady. Učí se prohýbat dráty kladivem ve svěráku, rozklepávat nýtky. Vrtají díry do plastu, stříhají a sešívají textil. Tím se učí zacházet s nářadím a materiálem, získávají zručnost a fortel, vyrábí předměty. Vyrábí dřevěné přívěsky pro kamarády a rodiče, krmítka pro ptáky, textilní koláž k výzdobě školy.

Práce na zahradě
Na školní zahradě poznávají žáci prakticky rozdíl mezi bylinami, keři a stromy. Zjišťují, jaké změny v přírodě nastávají v jednotlivých ročních obdobích. Na jaře připravují půdu na setí a sázení. Na záhonek sejí rostlinky, sledují jejich vývoj. Zalévají je, okopávají, plejí a nakonec je ochutnají a spotřebují při přípravě pokrmů. Na podzim připravují zahradu  k odpočinku…

Logopedická podpora

je doporučena školským poradenským zařízením a je realizována formou:

Individuální logopedické péče
Komunikačních a sociálních dovedností

Individuální logopedická péče
je realizována u dětí a žáků s poruchami výslovnosti řeči, obsahu porozumění řeči, tempa řeči, vyvozování hlásek. Speciální pedagog – logoped pracuje individuálně se žákem v logopedické pracovně nebo ve třídě. Četnost podpory je  1 krát -2 krát týdně.
Obsah péče i časová dotace je rozpracována v individuálním vzdělávacím plánu dítěte, žáka.
Při práci se žákem využívá logoped variabilní logopedické pomůcky, obrázkový materiál, pohádky, pracovní listy, rytmické nástroje, speciální programy na PC, tablet.

Komunikační a sociální dovednosti
prolínají každodenním vzdělávacím procesem dítěte, žáka. Tato forma je uplatňována u dětí a žáků s autismem a žáků nemluvících. Podstatou je používání vizuální podpory (obrázkových karet), nebo-li pro rozvoj účelné komunikace využíváme alternativní (nahrazující)  a augmentativní (podporující) formu komunikace prostřednictvím komunikačních pomůcek ( pojmové deníky, komunikační proužek, komunikační tabulka, komunikační deník). Při nácviku, rozvíjení posilování sociální komunikace se tým pedagogů (logoped, pedagogové třídy)  zaměřují na oblasti:
–     sebeobsluha
–     sociální dovednosti ( pozdrav, poděkování, prosba, omluva, vzkaz)
–     pracovní chování
–     orientace v prostoru a v režimu dne
–     samostatné používání a komunikace s alternativní pomůckou ( komunikační deník)
–     komunikace v širším sociálním prostředím ( nejvyšší stupeň)

Divadelní soubor Korálek

Divadelní soubor Korálek pracuje při Základní škole a Mateřské škole Kroměříž, F. Vančury, od roku 2004. V září 2016 převzal režii souboru Mgr. Milan Šanda. Členy souboru jsou žáci tříd základní školy a základní školy speciální ve věku 7-17 let, se kterými pracuje 10 pedagogů.
Při dramatizaci se žáci učí respektovat jeden druhého, učí se překonávat strach z neznámého prostředí, učí se reagovat na změny, na nové situace, posilovat pozitivní chování, rozvíjet kladné emoce, naslouchat a reagovat na pokyny. Při závěrečném vyhodnocení jsou starší žáci vedeni k sebehodnocení své práce.

Námětem pro letošní představení se stali Včelí medvídci. Hlavní hrdinové pohádkového příběhu s názvem Putování za zlatou višní, Čmelda s Brumdou, jsou vystaveni strádání. Ale jako v každé pohádce, i v naší, dobro zvítězí a zlo je po zásluze potrestáno.
Než se příběh narodí v podání našich herců, tomu předchází období pilné práce. Žáci se nejprve seznamují s příběhem, s postavami, s písničkami.  Mladí herci se postupně učí své texty, texty písní, učí se pracovat s mimikou, používat gesta, rozvíjet pohyb po jevišti. Podílejí se na výrobě jednoduchých kulis. Následuje spojení se zpěvem. Dílčí dovednosti se krůček za krůčkem spojí v jeden celek – v představení.
Premiéru příběhu herci představili před Vánocemi pro rodiče a přátele školy.  V březnu hrajeme představení seniorům v Domě kultury v Kroměříži, v dubnu pro veřejnost v Hulíně. Naše herecké snažení završíme v květnu na XXI. ročníku Pohádkové Kroměříži!