Základní škola a Mateřská škola Kroměříž, F. Vančury

Bezbariérová škola je svým posláním přímo určena především pro vzdělávání dětí a žáků s mentální postižením, včetně souběžného postižení  více vadami nebo autismem. Sídlo školy na ulici Františka Vančury se nachází v klidné části místa na okraji sídliště rodinných domků Barbořina,  v dosahu MHD.

Objekt je rozložen do tří pavilonů, propojen proskleným koridorem a obklopen rozsáhlou zahradou. První budova prošla v roce 2001 celkovou rekonstrukcí a splňuje všechny nároky. Ve školním roce 2020/2021 proběhla rekonstrukce školní budovy, části B a C.

Organizace výuky je přizpůsobena všem dětem podle jejich individuálních potřeb. Škola rodinného typu je přirozeným prostředím, ve kterém se mohou setkávat nejen děti zdravé, ale i děti, kterým je třeba jejich cestu ke vzdělávání přizpůsobit vhodnými kompenzačními pomůckami a speciálními metodami práce.

V 12 třídách je 78 až 80 dětí a žáků, v každé z nich pracují souběžně dva až tři pedagogové. Místnosti jsou světlé, členěné na část pracovní a relaxační. Ve třídách je připojení na internet. Nábytek je funkční, výškově stavitelný. Četnost druhů pomůcek odpovídá rozsahu a náročnosti výuky dětí s různým typem zdravotního postižení.

Činnosti školy se realizují v předškolním (mateřská škola), základním (základní škola) a zájmovém vzdělávání, ve speciálně pedagogickém poradenství a stravování.

Zájmové vzdělávání poskytované aktivitami školní družiny a kroužků vhodně doplňují rozsáhlou nabídku mimoškolních akcí (dny otevřených dveří, školní slavnosti, tvořivé dílny s rodiči, zahradní slavnosti, jarmarky, výstavy a prezentace školy na soutěžích, přehlídkách, festivalech, divadelní představení školního souboru Korálek, výlety, škola v přírodě a mnoho dalších).

Mezi významné dokumenty školy patří vzdělávací programy jednotlivých typů škol a školských zařízení. Většina žáků školy má vypracován individuální vzdělávací plán podle svých skutečných potřeb a možností. škola se profiluje především v oblasti individuální speciálně pedagogické a terapeutické podpory (individuální péče psychopedické, somatopedické, logopedické, surdopedické, tyflopedické a strukturovaná výuka při poruchách autistického spektra).

Příjemné prostředí důvěry a spolupráce vytvářejí společně učitelé, děti i jejich rodiče.

Významné a mimořádně cenné partnerství poskytuje pedagogům školy školská rada a Korálky, z. s.  Zapojují se při organizaci a přípravě školních i vlastních akcí.

Pravidelné, téměř každodenní setkávání při doprovodu dětí do školy je cestou ke vzájemnému poznávání a získávání důvěry.

Týmová spolupráce, respektování, vzájemná tolerance a komunikace společně s odborností je cestou k zvládání náročné školní přípravy dětí na cestu do života – cestu k maximální možné samostatnosti v rámci individuálních možností každého z nich, ale i k dosažení maximálního možného cíle v oblastech s mimořádným nadšením.